Ligtorne

Læs om ligtorne samt hvordan vi kan hjælpe med behandling heraf.

Årsager til ligtorne

Ligtorne kan opstå, hvis huden udsættes for tryk det samme sted over længere tid. Hermed dannes der hård og forhornet hud, hvor der så i den hårde hud kan danne sig en hård kerne, hvilket er ligtornen. Dette kan være meget smertefuldt. Oftest kommer de på tæerne eller forfoden, men de kan også komme imellem tæerne. I sidstnævnte tilfælde, vil de føles lidt mere bløde i det.

Hyppige årsager til ligtorne kan være:

• Forkert fodtøj
  • Overvægt
  • Fejlstillinger på tær og forfod (nedsunket forfod)
  • tungt belastende arbejde

Er du i tvivl om dine smerter eller irritation i foden skyldes ligtorne, hælspore, fodvorter, fodsvamp, hård hud eller andet, anbefaler vi at du bestiller en tid på klinikken i København (Vesterbro/City) eller i Dragør.

Behandling af ligtorne

Fodterapeuten går helt enkelt ind og fjerner ligtorne ved skånsomt at skære dem væk. Herudover er det vigtigt, at forsøge at finde årsagen til hvorfor de er opstået, og fodterapeuten vil vejlede i, hvordan det såvidt muligt undgås, at de kommer igen. Herudover vil det i nogle tilfælde være anbefalingen, at få lavet individuelt fremstillede indlægssåler til brug i det fodtøj, som har været medårsag til at skabe ligtornen.

Læs mere om indlægssåler, eller book tid til en almindelig fodbehandling eller delbehandling hvor dine ligtorne fjernes.

Behandling af hård ligtorn
Ligtorne 1

Bestil tid til behandling af ligtorne