Fodstatus for diabetikere

Som diabetiker er det meget vigtigt, at du passer godt på dine fødder, og at de bliver behandlet korrekt, for at undgå fodsår. En vigtig del af forebyggelsen er regelmæssig fodterapi hos en statsautoriseret fodterapeut.

Alle med diabetes har ret til en årlig fodstatus med tilskud fra den offentlige sygesikring, hos en fodterapeut med ydernummer. Dragør Fodterapi er en del af denne ordning, og lægehenvisning kan derfor benyttes.

Ved en fodstatus foretager fodterapeuten en række undersøgelser, for at danne sig et overblik over diabetikerens fodsundhed, samt status på en række risikofaktorer.

De undersøgelser der bliver lavet til en fodstatus er:

• Test af Følesans og viberationssans i foden.
  • Forandringer i hud og negle.
  • Ledtest af fodens led.
  • Kredsløbsforstyrrelser.
  • Om der er fejlstillinger, der kan blive årsag til fodsår.

Når fodstatussen er færdig, laves der ud fra dette resultat en risikostratificering af patienten, som gruppeinddeles fra 1 til 4 ud fra føddernes tilstand. Dette har betydning for patienten, i forhold til hvor mange behandlinger der gives tilskud til fra den offentlige sygesikring. Din læge vil samtidigt modtage de relevante oplysninger og data af din fodstatus fra fodterapeuten.

Herudover vil du blive vejledt i forhold til egenomsorg, fodtøj og forebyggelse af senkomplikationer.

Fodstatusen SKAL laves en gang om året. I tilfælde af, at din helbredstilstand forværres, og det har betydning for risikostratificeringen, skal der dog laves en ny.

Undersøgelsen indeholder ingen behandling.

Læs mere om fodterapi og diabetes her, eller book en tid til fodstatus via online booking eller kontakt klinikken.

Bestil tid til fodstatus